ZAKRES USŁUG OPIEKUŃCZYCH i PIELĘGNACYJNYCH
Podstawowym zadaniem zespołu opiekuńczego jest zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających mieszkańców Domu, dbanie o ich rozwój stosownie do stanu ich zdrowia, sprawności fizycznej i intelektualnej, oraz indywidualnych potrzeb i możliwości mieszkańca Domu.
Do zadań działu Opieki i rehabilitacji należy w szczególności:
- sprawowanie całodobowej opieki;
- dbałość o stan zdrowia mieszkańców;
- pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych, przeprowadzanie okresowych badań profilaktycznych;
- przygotowanie do badań diagnostyczno – specjalistycznych, rehabilitacji i innych zabiegów usprawniających;
- utrzymanie czystości pomieszczeń, odzieży, bielizny;
- pielęgnacja, w tym pielęgnacja w czasie choroby;
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życia codziennego, w miarę potrzeby pomoc w ubieraniu się, i doborze odpowiedniej odzieży, spożywaniu posiłków, utrzymaniu higieny osobistej;
- wyżywienie w ramach obowiązujących norm żywieniowych (w razie potrzeby zindywidualizowane dietetycznie);
- planowanie, wdrażanie i koordynacja zadań, programów, procedur i planów dotyczących zagadnień merytorycznych pracy Domu;
- zindywidualizowana opieka uwzględniająca specyficzne etapy funkcjonowania (adaptację, okresy kryzysów np. chorobowych itp.);
- stworzenie atmosfery życzliwości i serdeczności szczególnie w stosunku do nowo przyjętych mieszkańców, zmierzając do maksymalnego skrócenia czasu ich adaptacji.
Podstawowym zadaniem Działu Socjalno-Terapeutycznego jest współpraca ze środowiskiem, zapewnienie Mieszkańcom godnych warunków życia, oraz pomoc w rozwoju osobowości poprzez prowadzenie terapii zajęciowej.
Do zadań działu Socjalno-Terapeutycznego należą w szczególności:
- wystrój i organizacja miejsca zamieszkania, wyposażenie w niezbędne rzeczy, sprzęty, bieliznę, i środki higieny osobistej
- pomoc w załatwianiu spraw osobistych Mieszkańca
- pomoc w kontaktach z otoczeniem
- załatwianie spraw związanych z przyjęciem do Domu i pomoc w adaptacji mieszkańca po przyjęciu do Domu
- stały kontakt z rodziną i bliskimi mieszkańca, stały kontakt ze środowiskiem lokalnym, pomoc w nawiązywaniu znajomości i przyjaźni z innymi mieszkańcami Domu;
- pomoc w integracji mieszkańców ze środowiskiem lokalnym;
- zapoznanie mieszkańca z zasadami życia w Domu;
- Prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji, w tym akt osobowych mieszkańców i dokumentacji związanej z realizacją indywidualnych planów wsparcia.
- Załatwianie spraw związanych z pogrzebem, zgodnie z wyznaniem mieszkańca;
- umożliwienie złożenia w depozyt rzeczy wartościowych;
- współpraca z innymi działami i pracownikami Domu;
- dbałość i nadzór nad respektowaniem praw mieszkańca;
- organizowanie zajęć terapeutycznych, kulturalnych i rekreacyjnych dla mieszkańców;
- tworzenie i realizacja indywidualnych planów wspierania dla każdego mieszkańca Domu;
- zapewnienie funkcjonowania pracowników pierwszego kontaktu dla każdego mieszkańca Domu;
- dbałość o podmiotowe traktowanie i partnerstwo ze strony personelu;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych;
- organizacja czasu wolnego mieszkańca;
- organizowanie życia kulturalnego, spotkań i imprez okolicznościowych, udział w konkursach i projektach wspólnych dla Domu;
- nauka umiejętności społecznych;
- Rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych, załatwianie skarg i wniosków mieszkańców Domu;
- przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę lub rodzinę.